MISSING_TRANSLATION (TOPBAR.IMPERSONATE_ACT_AS)

Dyrk nemt, hvor du er

20. november 2023

Frønyheder 2024 fra Nelson Garden

Mange mennesker drømmer om at servere hjemmedyrkede grøntsager til middag og at dekorere bordet med en lille buket hjemmedyrkede blomster. Med dette års frønyheder ønsker vi at inspirere dig til at dyrke, uanset hvordan du bor, eller hvilken forudgående viden du har. Blandt årets spændende nyheder er f.eks. sortimenter, som er udvalgt med henblik på, at man skal kunne dyrke både grøntsager og blomster i potter. Selv med begrænset plads er det muligt at få en god høst!

– Mennesker, der dyrker, kommer tættere på naturen, har det bedre og føler glæde og stolthed. Man kan dyrke næsten hvor som helst, og årets nyheder passer både til nye og erfarne dyrkere," siger Veronika Nauf Steinholt, haveekspert hos Nelson Garden.

Med fokus på sundhed præsenterer Nelson Garden fire spændende nyheder, der egner sig både til madlavning og som dekorative elementer i haven. Med en præstekravelignende blomst og beroligende egenskaber, er den smukke og let dyrkelige kamille en nødvendighed for alle, der ønsker at dyrke en sundhedshave. Den klassiske citronmelisse med smag og duft af mandarin er perfekt til en beroligende kop te eller til at dekorere en smuk bagværk. Den beskedne pebermynte passer perfekt til sommersaucer eller en mild kop te om efteråret. Derudover er myntens smukke blomster populære blandt bestøvere. Sidst, men ikke mindst, har vi svampeagurk, også kaldet luffasvamp. Dette er en spændende slyngplante med et fiberlignende frugtkød. Efter høstning tørres og fjernes kernerne for så at blive brugt som en vaskesvamp.

Særligt udvalgte sorter i magiske kombinationer

Nu kan du dyrke din egen perfekte salatskål eller krydderurtehave! Nelson Garden lanserer seks unike sortimenter med specielt udvalgte frøvarianter som egner sig til at dyrke sammen i en potte eller plantekasse. De er perfekte for dig som ønsker at dyrke dine egne grøntsager og krydderurter, men som ikke har så meget plads og tid. Posene er også ideelle for dig som ønsker variation af forskellige smage og farver i din salat.

Tre af de nye sortimenter indeholder såbånd, der er fremstillet af nedbrydelig cellulose og forsynet med frø i en passende planteafstand. Hvert frø spirer for sig, og planten får tilstrækkeligt med plads til at vokse og blive stor. Gulerødder, rødbeder og radiser er nogle af de grønsagsfrø, som med fordel kan plantes med en bestemt afstand, da du så slipper for at udtynde senere på sæsonen. Du får også lige rækker, og såbåndene har nøjagtig den rette længde til at fylde sommerens pallekassedyrkning

Frønyheder 2024

90310  Knoldfennikel 'Preludio' F1

Grønsag og krydderplante til varme steder. Bladfæsterne danner en knold, som kan spises rå eller tilberedes. Har en tone af lakrids.

90538  Savoykål 'Convoy' F1

Velsmagende savojkål med smukt krøllede blade. Glimrende i salater og let kogt med lidt smør, også fin som dekoration. Trives i lerholdig, muld- og næringsrig samt veldrænet jord.

90627  Pibeløg 'Red Toga'

Sprød pipeløg med mild stilk og løgbase. Kan høstes i flere forskellige stadier og dermed give mad i lang tid. Egner sig perfekt som topping til sommersalaten. Trives i kalkholdig jord.

91053  Mandelgræskar 'Racer' F1

Klassisk Halloween-græskar som kan blive op til 8 kg tung. De dekorative græskar er også gode til desserter og græskartærter, eller hvorfor ikke bagt i ovnen og så hælde lidt honning over?

93423  Brudeslør, 80 cm

Letdyrket brudeslør, som giver hvide blomster. Flot sammen med roser og lavendel, i bedet eller i buketter. Egnet til tørring.

90316  Vellugtende kamille, 30 cm

Økologisk frø. Smuk og let at dyrke med morgenfruelignende blomster. Trives i solrigt område. Tør gerne på et tørt og mørkt sted efter høst. Blomsterne og friske eller tørrede blade kan nydes som beroligende te.

90294  Citronmelisse 'Mandarina', 50 cm

En klassisk citronmelisse med smag og duft af mandarin. Dyrkes i en potte eller i et staudebed. Til nytte og glæde for vores bestøvere. Bruges som krydderi, til te og dekoration.

90813 Pebermynte 'Multimentha', 60 cm

Stærkt duftende, aromatiske blade, som anvendes friske eller tørrede til te, salater, sovse, kager, drinks mv. Bladene dufter og smager kraftigt af pebermynteolie. Smukke grønne blade og fine rosa blomsterspirer. Nøjsom, trives i de fleste jordtyper. Til nytte og glæde for vores bestøvere.

95479  Luffa, 200 cm

Luffa er en spændende klatreplante med et fiberlignende frugtkød. Efter høst tørres og udhules frugterne, som derefter kan bruges som vaskesvampe. Svampe-agurken dyrkes primært til brug som vaskesvampe, og er ikke velegnet til at spise.

96020  Potte med salat

Tre sorter til en frodig blanding – salatsennep, skovskræppe og pluksalat! Denne blanding giver dig simpelthen den perfekte salatskål til middagsbordet.

96021  Potte med krydderier

Tre sorter til en generøs blanding – basilikum, bønneurt og havekørvel! Skab din helt egen urtehave, eller hvorfor ikke i en potte sammen med spiselige blomster?

96022  Potte med spiselige blomster

Tre sorter til en vidunderlig blanding – smalfliget fløjlsblomst, morgenfrue og buskblomsterkarse! Lige så perfekt i en potte på altanen, som i salatskålen på middagsbordet.

96023  Såbånd med salat

Tre såbånd til en frodig blanding – en frodig forening af tre slags salat. Lad hovedsalat, icebergsalat og romainesalat spille hovedrollen i din dyrkning.

96024  Såbånd med rodfrugter

Tre såbånd til en fantastisk blanding – en kombination af skønne rodfrugter, der giver god høst. Fyld dine pallerammer og din køkkenhave med lækker gulerod, rødbede og pastinak.

96025  Såbånd med salat, gulerod og radise

Tre såbånd til en skøn blanding – den perfekte blanding til en frisk sommersalat med salat, gulerod og radise.

Pressebilleder

Billeder er tilgængelige til download og fri redaktionel brug her.

For yderlige information og spørgsmål kontakt:

Veronika Nauf Steinholt, haveekspert Nelson Garden, +47 98 21 84 59, veronika.steinsholt@nelsongarden.com
Elin Burén, haveekspert Nelson Garden, +46 76-852 08 65, elin.buren@nelsongarden.com
Lovisa Back, Nelson Garden, +46 73-125 12 22, lovisa.back@nelsongarden.com

Fakta: Nelson Garden

Nelson Garden er en af de største virksomheder inden for have- og gartneribranchen i Norden. Vores vision er et sundere samfund, hvor dyrkning giver mennesker glæde og stolthed og bidrager til flere planter og dyr omkring os. Vi ønsker at hjælpe flere mennesker med at komme tættere på naturen gennem dyrkning, uanset hvor de bor. Læs mere på www.nelsongarden.dk.